pailebot

pailebot NÀUT Paraula que s’aplica als velers de dos o més pals amb veles cangrees. L’època daurada per a aquesta mena de vaixells va ser durant la Primera Guerra Mundial (1914-1918) a causa de la manca de combustibles i de vaixells disponibles per a la navegació comercial. Tot i que se’n varen construir de fins a set pals, la gran majoria en tenia entre dos i quatre. El principal atractiu d’aquestos vaixells era l’econòmic, a causa de l’escàs nombre de tripulants necessaris per al seu maneig i les grans prestacions que presentaven per a la navegació a vela. A la matrícula d’Eivissa n’hi va haver molts, ja fos adquirits pels armadors eivissencs o bé construïts directament a les drassanes; la majoria d’aquestos darrers eren de dos pals i només n’hi hagué tres o quatre exemplars de tres. En general eren de molt bones condicions marineres i, sota la forma de motovelers, varen navegar, ja sense el velam, fins als darrers anys de la dècada dels seixanta del segle XX. El més gran construït a Eivissa va ser desballestat abans de la varada a causa del poc interès econòmic pel fet d’haver-se acabat la Primera Guerra Mundial. Era un vaixell de 1.100 tones construït al varador del “muro” pels mestres d’aixa Manyans per encàrrec d’Abel Matutes Torres, l’únic de dues cobertes mai construït a les Balears. [PVG]


Descàrregues

 Descarregar veu en format pdf

Col·laboradors


Bústia de suggeriments

L'Enciclopèdia d'Eivissa i Formentera en línia creix cada dia gràcies a la participació de gent com tu. Pots col·laborar-hi suggerint millores en la redacció d'alguna veu, afegint-hi fotografies o enviant-nos el teu comentari. Segueix el següent enllaç per deixar-nos la teua aportació: Bústia de suggeriments