Urgell Martí, Ricard

Urgell Martí, Ricard (Barcelona 1937) SOC/ECON Empresari català establert a Eivissa. Nasqué al si d’una família de pintors entre els quals hi ha el paisatgista Modest Urgell i el seu avi, l’impressionista Ricard Urgell. El seu pare, Josep Maria Urgell, utilitzà les belles arts a l’enginyeria metal·lúrgica. Ricard Urgell de jove estudià arquitectura, la qual cosa li va permetre posteriorment aplicar als negocis els coneixements adquirits. Fundador del Grup d’Empreses Pachá, encetà la seua carrera empresarial amb una escola d’esquí nàutic a la població catalana de Sitges, on el 1965 obrí Tito’s, el seu primer bar, i on començà aquell esperit particular que el va portar a obrir un rere l’altre multitud d’establiments d’oci dedicats a la nit mediterrània: el 1967, Pachá Sitges; el 1969, el bar Pachito; el 1970, el Disco Biba; el 1971, el Lloret de Mar; el 1972, el Metamorfosis, establiment pel qual va ser guardonat amb el segon premi FAD (Fomento de las Artes y del Diseño). Pachá Ibiza obrí les portes el 1973 i serví per consolidar les bases d’una filosofia i un esperit de grup d’empreses i per crear un club que, la segona dècada del s. XXI, és considerat el pilar de la marca; el 1974 s’inaugurà el Platja d’Aro; el 1975 el Bar 98; el 1977 l’Octanus i l’Equilibrio; el 1978 aconseguí el primer premi FAD per la creació del Restaurant del Casino de Barcelona i el 1980 obrí el Pachá Madrid; la inauguració d’aquest últim establiment significà la implantació de la marca a tot l’Estat. Decidit a establir la seua vida a Eivissa, des d’on dirigeix els negocis, ha aconseguit assolir les seues metes empresarials i obrir, a més dels ja esmentats, el Bar Pitiuso el 1985, el Restaurant Sa Punta el 2002 i l’Hotel Pachá el 2003. El 2004 va ser guardonat amb la Medalla d’Or del Mèrit al Turisme, atorgada pel Ministeri d’Economia, per la seua carrera professional. El 2011 obrí el Cabaret Lío Ibiza, caracteritzat pels espectacles en viu, i l’any 2015 el Grup d’Empreses Pachá segueix en constant creixement. Des de l’inici, el Grup Pachá no només ha aconseguit estendre’s territorialment creant una xarxa de franquícies present a més de 20 capitals importants de tot el món, sinó també fixar el concepte inicial amb un canal de televisió, un segell discogràfic, col·leccions de roba i complements, botigues, una revista i perfums. Pachá s’ha convertit així en un sinònim d’hedonisme, frescor i tarannà especial. Sense oblidar el seu origen, Ricard Urgell tornà a Sitges el 2007 per posar a la pràctica i inaugurar un nou concepte: el Sweet Pachá, un club per als amants de la genuïna boîte. La ja llarga trajectòria al món dels negocis d’aquesta mena l’ha consolidat com un dels més importants empresaris de l’oci nocturn de les darreres dècades. El 2017 va vendre el Grup d'Empreses Pachá al fons de capital risc Tralantic Capital Partners, en una operació valorada en uns 350 milions d'euros, que incloïa els actius del grup: la discoteca Pachá, l'Hotel Pachá, el restaurant cabaret Lío, l'Hotel Destino Pachá Ibiza Resort, totes les franquícies i els mitjans multimèdia del grup, quedant-se Urgell una petita participació. [PVG]


Descàrregues

 Descarregar veu en format pdf

Col·laboradors


Bústia de suggeriments

L'Enciclopèdia d'Eivissa i Formentera en línia creix cada dia gràcies a la participació de gent com tu. Pots col·laborar-hi suggerint millores en la redacció d'alguna veu, afegint-hi fotografies o enviant-nos el teu comentari. Segueix el següent enllaç per deixar-nos la teua aportació: Bústia de suggeriments