Ruiz Sastre, Elena
Ruiz Sastre, Elena (Sòria 1960) ART Crítica d'art i directora de museu.
Llicenciada en història de l'art (1984) per la Universitat Complutense de Madrid. S'establí a Eivissa aquell mateix any, on començà exercint de professora d'institut i, més endavant, tutora d'història contemporània de la UNED i també d'història de l'art a l'Escola de Turisme d'Eivissa.
El 1990 aprovà les oposicions a directora del Museu d'Art Contemporani d'Eivissa (MACE), la qual cosa significà la seua reobertura després de cinc anys d'estar tancat, amb la reorganització, l'inventari i la catalogació dels fons, tasques que varen permetre establir el seu itinerari vital des de 1964, quan se celebrà la Primera Biennal d'Eivissa.
Ruiz Sastre, des del seu càrrec, ha coordinat i comissariat un projecte de revisió dels moviments més significatius de l'art contemporani des de la meitat del s XX a Eivissa i Formentera, intentant sistematitzar-los amb una visió historiogràfica raonada i coherent. En aquest sentit s'inclouen els projectes “Grupo Ibiza 59, passat i present”, “Eivissa, anys 60. El naixement de Babel”, “Eivissa, l'art dels 70” i “Hic et nunc”.
Igualment ha organitzat el projecte de recuperació i estudi de les figures singulars que, en funció de la seua excel·lència, han destacat dins de l'art recent, i així cal destacar les exposicions antològiques dedicades a Erwin Broner, Wols, Joseph Beuys, Raoul Hausmann, Barry Flanagan, Marcel Floris, Erwin Bechtold, Egon Neubauer, Toni Cardona, Vicent Calbet, Antoni Pomar o Antoni Marí Ribas “Portmany”, entre altres.
Ha recuperat la celebració de la Biennal d'Eivissa, que s'ha obert a les noves tecnologies i a la fotografia. Ha creat el departament didàctic del MACE, en què dóna prioritat a un enfocament museològic.
Entre 1999 i 2007 ha dirigit el projecte d'exposicions a l'antiga església de l'Hospitalet amb instal·lacions d'Isabel Echarri, Maria Catalán, Josep Vallribera, Albert Girós, Franco Monti, Michel Buades, Gari Cook, Lorenzo Pepe, Ana Lenz, Félix Waske, Vicente Ghanesa o Simone Schander, entre altres.
El 2007 redactà el projecte museogràfic del Museu Puget i n'ha comissariat, des de la seua inauguració, la programació d'exposicions temporals.
És codirectora des de 2005 dels Cursos d'Art Contemporani organitzats entre la Universitat de les Illes Balears (UIB) i el MACE.
És col·laboradora habitual en els mitjans de comunicació locals i en revistes especialitzades i membre de l'Associació Internacional de Crítics d'Art (AICA) i de l'Associació de Directors d'Art Contemporani d'Espanya (ADACE). [EEiF]
Descàrregues
