Marca-Relli, Conrad

Marca-Relli, Conrad (Boston, EUA 1913 — Parma, Itàlia 2000) ART Artista fill de pares italians emigrats als Estats Units; la família es traslladà de Boston a Nova York l’any 1927; allí Marca-Relli estudià belles arts.

Acabat el servei militar, fet durant la Segona Guerra Mundial, tornà a Nova York on va fer la primera exposició l’any 1947. Més tard, viatjà per Europa i l’any 1949, quan tornà a Nova York, fou membre fundador del Grup del Carrer Vuit (ànima del que més tard va ser l’Escola de Nova York, que reuní artistes tan importants dins la història de la pintura contemporània com Pollock, Kline i De Kooning). Els anys posteriors canvià constantment de residència, la qual cosa el convertí en un nòmada dels dos continents. Va viure tant a Nova York com a Roma, París i Mèxic.

S’instal·là a Eivissa des de l’any 1970 al 1975, encara que va conservar la casa as cap Martinet fins ben entrats els anys vuitanta. Abans d’anar-se’n definitivament de l’illa va donar una de les seues obres al Museu d’Art Contemporani d’Eivissa.

A les primeres exposicions, a l’inici dels anys cinquanta, presentà paisatges urbans foscos i despoblats, influenciats per Chirico i teles de temes primitivistes properes a Rousseau. Molt aviat començà a investigar amb el collage, tècnica en la qual trobà el seu millor mitjà d’expressió i que li donà un reconeixement internacional. Aquesta tècnica, en la qual superposa retalls de formes arrodonides a manera d’un trencaclosques, va afavorir la desaparició de la pintura per donar pas a un nou vocabulari de textures que Marca-Relli enriqueix amb un ampli repertori de recursos formals tan dispars com la utilització de forats, reblons, retalls de diari i, sobretot, d’arpilleres.

Durant els 25 anys en què va experimentar les maneres de sobreposar els materials va anar passant de l’encolat tradicional a les corretges, els cargols i les grapes. Igualment l’obra aconseguí una progressiva reducció cromàtica i formal arribant, com diu W. Agee, a “elevar el collage al mateix nivell que la pintura monumental i a donar-li la mateixa complexitat”.

Va exposar nombroses vegades als Estats Units (Boston, San Francisco, Florida, Nova York, etc.), a Europa (Roma, Düsseldorf, París, Zuric, etc.), al Japó i a l’Amèrica Llatina (Buenos Aires, Perú, etc.). Entre totes aquestes mostres cal destacar la gran retrospectiva del Whitney Museum of American Art de Nova York l’any 1967 i la del Museu de Peggy Guggenheim a Venècia.

Va rebre importants premis i la seua obra forma part de les col·leccions dels més importants museus dels Estats Units (Museum of Modern Art, Metropolitan Museum of Art, Solomon R. Guggenheim Museum, tots ells a Nova York).

Mentre residí a Eivissa, realitzà dues exposicions a la Galeria Carl van der Voort i, més tard, l’any 1996, una altra a la mateixa galeria en què presentà únicament obres realitzades durant la seua estada a Eivissa. També participà a nombroses col·lectives al Museu d’Art Contemporani d’Eivissa. [CVR]


Descàrregues

 Descarregar veu en format pdf

Col·laboradors


Bústia de suggeriments

L'Enciclopèdia d'Eivissa i Formentera en línia creix cada dia gràcies a la participació de gent com tu. Pots col·laborar-hi suggerint millores en la redacció d'alguna veu, afegint-hi fotografies o enviant-nos el teu comentari. Segueix el següent enllaç per deixar-nos la teua aportació: Bústia de suggeriments