Ferrer Soler, Vicent

Ferrer Soler, Vicent (Eivissa 1726 — ?) HIST Corsari. El mes de juny de 1753, el patró Vicent Ferrer demanà patent de cors per sortir amb el seu xabec anomenat San Juan Bautista, de 56 tones, amb 90 homes, 30 rems, 6 pedrers, 30 fusells, 25 parells de pistoles, 4 caixons d’ampolles de foc, 3 quintars de pólvora, 3 quintars de bales de fusell, 2 canons del 4, 100 bales de canó, 10 espases de moro (alfanges), 1,5 quintars de corda de ble, 6 llanternes per posar pólvora i 6 bombes (recipients per a aigua i vi). Se li contestà afirmativament, però amb la condició que les embarcacions de moros que trobàs les havia d’enfonsar i no recollir ningú a causa del contagi que hi havia a la seua terra, o bé, esperar que el contagi hagués passat. El juliol de 1754 demanava un altre cop la patent per sortir amb el seu vaixell. La petició la firmà el patró Josep Gota-redona, perquè Vicent Ferrer no sabia firmar. Es fa constar que anaven a agafar presoners al preu de 15 pesos per cada moro i 25 per cada turc agafats. El mes d’agost de 1755 navegant en missió de cors en conserva amb el patró Josep Prats agafaren una embarcació de moros a la costa de Barbaria. Aquell dia varen veure tres vaixells prop de la costa i quan varen arribar-hi amb les llanxes, varen rebre el foc que, des de terra, feien contra ells, al qual varen respondre i agafaren un dels vaixells, no sense tenir alguns ferits i un mort, a més d’un mariner que varen abandonar a terra per la gran quantitat de moros que varen aparèixer. El mes d’agost va agafar una galiota de moros, sense que d’aquesta acció hagin arribat detalls. Aquesta presa és important perquè és una de les poques de què ha arribat tota la documentació de venda de la tripulació, vaixell i efectes. La relació apareix al tom III de la Historia de Ibiza d’Isidor Macabich (p 133). El juliol de 1762 el ministre de Marina de Palma comunicà al ministre principal de Marina, Julián de Arriaga, que al port de Palma es trobava el patró Vicent Ferrer amb el seu xabec San Juan Bautista i que se’l proveïa de tota la documentació necessària per fer el cors. El mes de juliol de 1768 Vicent Ferrer tenia un contracte per fer el correu de la ciutat d’Orà i es va veure amb el seu vaixell embargat pel governador de Cartagena a causa d’una denúncia dels propietaris del xabec maonès San Antonio de Padua, que havia naufragat a la costa del castell de San Juan de los Terreros carregat de tabac, pel fet que Ferrer havia confiscat la càrrega en sospitar que era de contraban. El succés provocà un enfrontament entre el governador de Cartagena i l’intendent de Marina perquè aquest darrer reclamava la presa per a la jurisdicció de Marina. El naufragi del maonès fou resultat del combat que va tenir amb Vicent Ferrer, lluita en la qual el patró maonès anomenat Jaume Camps resultà negat. El ministre principal de Marina, a Madrid, va decidir que aquest assumpte l’havia de resoldre Marina, sempre que es pagàs a la Reial Hisenda el cost del transport del tabac fins a Cartagena. [PVG]


Descàrregues

 Descarregar veu en format pdf

Col·laboradors


Bústia de suggeriments

L'Enciclopèdia d'Eivissa i Formentera en línia creix cada dia gràcies a la participació de gent com tu. Pots col·laborar-hi suggerint millores en la redacció d'alguna veu, afegint-hi fotografies o enviant-nos el teu comentari. Segueix el següent enllaç per deixar-nos la teua aportació: Bústia de suggeriments