Ciudad de Ibiza

Ciudad de Ibiza NÀUT
1. La Compañía Trasmediterránea encomanà el 12 de març de 1931 la construcció d’un vaixell a l’empresa Unión Naval de Levante. El nou vaixell, construït a les drassanes d’aquesta empresa a València, fou varat el 9 de juliol de 1932. El Ciudad de Ibiza va entrar en servei el 15 d’abril de 1933, destinat a cobrir el servei de les illes Balears amb la península Ibèrica. Podia transportar 37 passatgers en primera classe, 40 en segona i 28 en tercera, a més d’un nombre indeterminat a coberta. La bodega tenia una capacitat de càrrega de 1.702 m3. El seu cost va ser de 5.039.161 pessetes. El 20 d’abril de 1933 va arribar per primera vegada a Barcelona en el seu viatge inaugural i va ser destinat a les línies de Barcelona a Eivissa i de Barcelona a Maó. L’11 de maig de 1933 arribà per primera vegada a Palma, procedent de Barcelona, per cobrir les línies de Palma a Eivissa i Alacant i de Palma a Tarragona. El dia 12 va sortir amb destinació a Eivissa i el 16 a Tarragona. Al començament de la Guerra Civil espanyola es trobava al port de Barcelona, on va ser incautat per les autoritats republicanes, les quals varen ordenar que fes un viatge a l’illa de Fernando Poo, on va arribar el 3 de setembre de 1936. A la tornada va efectuar diversos viatges a ports del mar Negre i el 1937 va quedar a Odessa. Quan les tropes alemanyes entraren a la ciutat, el 1941, la Compañía Trasmediterránea va fer les gestions necessàries per recuperar el vaixell, juntament amb l’Isla de Gran Canaria i el Ciudad de Tarragona, els quals es trobaven en la mateixa situació. Però abans que les gestions donassin el resultat cercat, la ciutat va ser recuperada per les tropes soviètiques i el Ciudad de Ibiza, amb els altres dos vaixells incautats, es va perdre definitivament. A la flota soviètica va rebre el nom de Belostok i va ser enfonsat per la llanxa torpedinera alemanya S 102 el 19 de juliol de 1942. Característiques: eslora, 75,90 m; mànega, 11,14 m; puntal, 6,90 m; 2.290 tones de desplaçament; dos motors Krupp de 750 cavalls cada un.
2. Vaixell construït a Elsinore, Dinamarca, el 1929, amb el nom d’Esbjerg, i destinat a cobrir la línia regular entre Esbjerg i Harwick. Estava proveït de 128 lliteres a la primera classe, 88 a la segona i 38 a la tercera. El 1940 va ser incautat per les autoritats alemanyes invasores de Dinamarca i adaptat per al transport de tropes, ferits i malalts al Bàltic i al mar del Nord. Una vegada acabada la guerra, va tornar a Dinamarca; en el seu viatge de tornada va xocar contra una mina el 25 d’agost de 1945 i es va enfonsar davant Stevns. El mes de setembre de 1946 va ser recuperat i remolcat a Copenhaguen. La Compañía Trasmediterránea el va adquirir el 1947 per 1.537.681 pessetes i va arribar a València el dia primer d’octubre d’aquell any. A les drassanes de la Unión Naval de Levante va ser reparat i reformat convenientment fins al 1949, que entrà en servei. El vaixell reformat podia dur fins a 100 passatgers de primera classe, 64 de segona i 96 de tercera, a més del passatge en coberta. El 20 de desembre de 1949 va entrar en servei destinat a cobrir la línia de Palma a València amb escala a Eivissa, fins al 1952, any en el qual passà a realitzar diversos serveis fora del sector de les Balears, fins al 1962. A partir d’aquesta data i en el transcurs de la dècada dels seixanta va tornar a les Balears, especialment entre Palma i ports de la península Ibèrica, així com a les línies de Sevilla a Còrdova i de Màlaga a Melilla. A partir de 1965 tornà a les Balears i cobrí la línia de Palma a Alacant, així com les d’Eivissa a Barcelona, a València i a Alacant. L’any 1977 va quedar amarrat a Palma i posteriorment va ser donat de baixa i venut en pública subhasta. Característiques: eslora, 98,90 m; mànega, 13,41 m; puntal, 8,67 m; 3.818 tones de desplaçament; dos motors Burmeinster Wein amb una potència total de 4.000 cavalls. [PVG]


Descàrregues

 Descarregar veu en format pdf

Col·laboradors


Bústia de suggeriments

L'Enciclopèdia d'Eivissa i Formentera en línia creix cada dia gràcies a la participació de gent com tu. Pots col·laborar-hi suggerint millores en la redacció d'alguna veu, afegint-hi fotografies o enviant-nos el teu comentari. Segueix el següent enllaç per deixar-nos la teua aportació: Bústia de suggeriments